نظرکاوی

آنالیز احساس و نظرکاوی، حوزه‌ای از مطالعات  است که نظرات، احساسات، نگرش‌ها و عواطف را از زبان نوشتاری، تجزیه و تحلیل می‌نماید. اهمیت رو به افزایش آنالیز احساسات،‌با رشد رسانه‌های اجتماعی مانند نشریات، reviewها، فروم‌های بحث، بلاگ‌ها،‌تویترها و شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. سیستم‌های آنالیز احساس و نظر کاوی تقریبا در تمام دامنه‌های اجتماعی و تجاری کاربرد دارند.

عقاید و درک ما از هستی و واقعیت (reality) و انتخاب‌هایی که انجام می‌دهیم، از چگونگی دید دیگران و ارزیابی آنان از جهان، تاثیر می‌پذیرد. بنابراین در زمان تصمیم‌گیری، اغلب، عقاید دیگران را پویش می‌کنیم.

اصطلاح Sentiment Analysis بیشتر در حوزه‌ی صنعت به‌کار می‌رود و رایج‌تر است. اما در فعالیت‌های علمی و آکادمیک هر دو اصطلاح Sentiment Analysis و Opinion Mining به تناوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اصطلاح Sentiment Analysis برای اولین بار در (Nasukawa and Yi, 2003) بیان شد و اصظلاح Opinion Mining  در (Daive et al. ,2003)، اگرچه پیش از این نیز تحقیقات در این حوزه‌ها آغاز شده بود.

فعالیت‌های تحقیقاتی در این حوزه‌ها از سال 2000 با سرعت زیادی آغاز به رشد نمود و تبدیل به یکی از فعال‌ترین حوزه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های پردازش زبان‌های طبیعی، داده‌کاوی، وب‌کاوی و بازیابی اطلاعات گردید و از حوزه علوم کامپیوتر به حوزه علوم مدیریتی گسترش یافت.

تحلیل احساسات و نظرکاوی به طور عمده بر نظراتی که بیانگر احساسات مثبت و منفی هستند، تمرکز دارند.

نظرکاوی در حال حاضر در مرکز تحقیقات در حوزه رسانه‌های اجتماعی قرار دارد. تحقیقات در این زمینه نه تنها اثرات مهمی بر NLP‌می‌گذارد بلکه می‌تواند تاثیر عمیقی در مدیریت دانش و علوم، علوم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بگذارد، زیرا تمام این زمینه‌ها از نظرات مردم تاثیر می‌پذیرند.

 

نظرکاوی  و تحلیل حسی Opinion Mining  &  Sentiment Analysisشامل دو بخش اصلی است:

 

  1. مشخص‌کردن نظر Opinion Definition
  2. خلاصه‌سازی نظر Opinion Summarization

که این بخش‌ها در سه سطح مختلف تحلیل انجام می‌شوند:

  1. تحلیل در سطح سند
  2. تحلیل در سطح جمله
  3. تحلیل در سطح جنبه یا ویژگی

 

از دیگر فعالیت‌های حوزه نظرکاوی می‌توان به حوزه‌های زیر اشاره کرد:

  1. تولید منابع لغوی واژگان حسی (Sentiment Lexicon Generation)
  2. تعیین شدت حس (Sentiment Strength Detection)
  3. شناسایی نظرات اسپم (Opinion Spam Detection)
  4. کیفیت بررسی‌ها (Quality of Reviews)
  5. ...

منبع : http://fumblog.um.ac.ir/fumindex.php?blogId=959


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد

مطالب مرتبط