آموزش پایتون در یک پست!

 

 

پایتون چیست و چرا پایتون؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی است. زبان‌های برنامه نویسی به ما اجازه می‌دهند که دستوراتی را بنویسیم که کامپیوتر آن دستورات را متوجه می‌شود و اجرا می‌کند. زبانی که کامپیوتر متوجه می‌شود زبان ماشین یا صفر و یک است. از آنجایی که نوشتن دستورات به زبان ماشین بسیار سخت و طاقت فرسا است زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا به وجود آمدند که به زبان انسان نزدیکتر هستند. تبدیل کدها (دستورات) زبان برنامه نویسی سطح بالا به زبان ماشین کمی زمان می‌برد اما ارزشش را دارد چون نوشتن دستورات به این زبانها بسیار ساده‌تر از زبان ماشین است.

وظیفه تبدیل کدهای (دستورات) زبان سطح بالا به زبان ماشین توسط برنامه انجام می‌شود که به آنها مترجم گفته می‌شود. مترجم‌ها و انواع آنها را در پستی جداگانه شرح خواهم داد.

اما در بین این همه زبان سطح بالا مثل جاوا، سی، سی ++، روبی، جاوا اسکریپت و … چرا پایتون؟

پایتون بهترین زبان برای کسانی می‌باشد که می‌خواهند وارد دنیایی برنامه نویسی شوند. به خاطر نحو (syntax) ساده ای که این زبانآم برنامه نویسی دارد. در پایتون خبری از علایم پیچیده و ترسناک مثل $ و ; نیست که این باعث می‌شود مبتدی‌ها به برنامه نویسی ترغیب بشوند. نحو ساده پایتون باعث شده که برنامه نویسان حرفه ای بر روی الگوریتم و ساختار برنامه متمرکز بشوند و به نحو زبان برنامه نویسی درگیر نشوند،

علاوه بر نحوه ساده پایتون یک زبان برنامه نویسی مدرن می‌باشد که شامل تمام ویژگی‌های یک زبان قدرتمند و همه منظوره می‌باشد. رایگان بودن و همچین منبع باز بودن پایتون نیز جزو مزایای اون محسوب می‌شود.

نصب و راه اندازی پایتون

برای نصب و راه اندازی پایتون کافی است به وب سایت رسمی پایتون مراجعه کنید. سپس بر روی تب Downloads کلیک کنید. وب سایت پایتون به صورت اتوماتیک سیستم عامل کامپیوتر شما را تشخیص می‌دهد و به روزترین نسخه از پایتون ۲ و ۳ را به شما پیشنهاد می‌کند. بسته نصبی پایتون را دانلود کنید و مراحل را برای نصب طی کنید اگر در نصب پایتون مشکلی داشتید در بخش نظرات اعلام کنید راهنمایی کنم.

 

اولین برنامه به زبان پایتون

دستور  print اولین دستوری است که  را می‌خواهم توضیح دهم. این دستور یک مقدار دریافت کرده و آن را نمایش(چاپ) می‌کند.

دریافت ورودی از کاربر

برای دریافت ورودی از کاربر از تابع input استفاده می‌شود.

متغییرها در پایتون

متغییرها مکانهایی از حافظه هستند که مقادیری را نگه می‌دارند این مقادیر می‌توانند اعداد صحیح، اعداد اعشاری، رشته‌ها و … باشند

شرط در زبان پایتون

در زبان پایتون از دستور if برای اعمال شرط استفاده می‌کنیم.

حلقه‌ها در زبان پایتون

در زبان پایتون دو دستور برای استفاده از حلقه‌ها وجود دارد: حلقه while و حلقه for. ابتدا حلقه while رو توضیح داده و در ادامه حلقه for را شرح خواهم داد.

انواع داده ای پیشرفته (کالکشن)

چند نوع کالکشن (مجموعه ای از داده‌ها در کنار هم) وجود دارد که ۳ نوع از آن یعنی list, tuple, dict را معرفی می‌کنیم.

نوع داده ای list

لیست نوع داده ای است که می‌توان شامل مقادیری از نوع‌های دیگر باشد یعنی شما داخل یک لیست می‌توانید عدد، رشته، و حتی یک لیست دیگر و در کل هر نوع شی ای را ذخیره کنید.

tuple

تاپل‌ها (توپل ها) عین لیست می‌باشند  یعنی می‌توانند شامل انواع داده ای باشند با این تفاوت که بعد از تعریف تاپل نمی‌توان مقداری به آن اضافه کرد یا از آن حذف کرد. به صورت خلاصه بعد از تعریف مقادیر تاپل غیر قابل تغییر هستند و فقط خواندنی هستند. انواع داده ای که این ویژگی را دارند نوع‌های داده ای imitable گفته می‌شود.

dict

نوع داده ای دیکشنری که در بیشتر زبانهای برنامه نویسی با نام هش معرف است در پایتون نیز وجود دارد. دیکشنری برای برنامه‌های که دارای کلید و مقدار هستند مناسب است. مثلا هر شخصی شماره تلفن دارد این مفهوم را در دیکشنری می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

حلقه for

بیشترین کاربرد حلقه for با کالکشن‌ها است:

تعریف تابع

برای تعریف تابع در زبان پایتون از کلمه کلیدی def که مخخف definition هست استفاده می‌شود. به این نکته توجه کنید که برای ایجاد بلاک در زبان پایتون از : استفاده می‌شود.

منبع : رمضانی

 

دریافت یک فایل PDF آموزشی خلاصه


ارسال نظر

Captcha image

نظرات

مطالب مرتبط